V sobotu 5. října jsme se vypravili na podzimní výstavu Flora 2019. Zajímalo nás, jak bude tato událost, která je důležitou značkou a „marketingovým tahákem“ Olomouce, vypadat po nedávném jmenování nové paní ředitelky. Po mnoha letech neutěšené podoby, o níž jsme ostatně již psali, vykřesala letošní jarní Flora naději, že by se věci mohly začít hýbat správným směrem, načež ovšem následovala rozpačitá letní výstava. S notnou dávkou zvědavosti jsme se tedy šli nechat překvapit, co návštěvníkům vedení připraví tentokrát.

Hlavní expozici v pavilonu A lze označit za zdařilou. Byla pestrá, plná barev, nápaditá a její atmosféru velmi vhodně doplňovala cimbálová muzika.

Líbily se nám také květinové záhony před pavilony G a H v pěkných podzimních barvách.

Dále jsme byli příjemně překvapeni poměrně bohatým edukativním materiálem, zejména pro děti. To je určitě směr, který by stálo za to ještě více rozvíjet, aby Flora vzbuzovala zájem i nových návštěvníků a rodin s dětmi.        Bylo například možné prohlédnout si zblízka nejrůznější hospodářská zvířata a drůbež, expozici dětmi vyřezávaných halloweenských dýní, velmi bohatou výstavu jedlých i nejedlých hub a hřibů, nebo si vyzkoušet výrobu jablečného moštu na ručním lisu.

S velkým povděkem kvitujeme skutečnost, že ve dnech Flory se tentokrát neuzavřela hlavní parková Rudolfova alej a zůstala tak plně přístupna široké veřejnosti. Placená zóna začínala až za jejím okrajem, což považujeme za naprosto správný krok. Park je veřejný prostor, který by neměl být na 4 dny vyhrazen jen placené akci.

Výstavou se na náš vkus stále prolíná zbytečně moc stánků s veteší a netematickým zbožím (avšak na druhou stranu je třeba uznat, že situace se zlepšuje, a chápeme, že nejde vše udělat naráz). Modernější přístup by si zasloužila nabídka stravování, a to ve smyslu rozšíření pestrosti a případně i „zdravosti“ nabídky na úkor mnoha identických stánků s přepáleným smaženým jídlem a uzeninami. Nedostatečně využitý je podle našeho názoru potenciál prodeje regionálních produktů, bio potravin a nejrůznějších specialit. O tento segment roste zájem všude a je to navíc dobrá cesta, jak propagovat Hanou a Olomoucký kraj před návštěvníky z jiných koutů republiky. Atraktivitu výstav by také mohla zvýšit aktualizace skladby přednášek a workshopů, která je dnes většinou zajímavá jen pro poměrně úzkou skupinu lidí. Stálo by za to více se zaměřit na mladší, nové návštěvníky. Za zvážení by pak rozhodně stálo zavedení systému zálohovaného nádobí, který by předešel vytváření zbytečného odpadu.

V úhrnu tedy pociťujeme mírný optimismus. Rádi bychom touto cestou organizátory veskrze pochválili za koncepci a provedení podzimní edice Flory a doufáme, že v nastaveném trendu budou pokračovat. V neposlední řadě vnímáme pozitivně i to, že vedení společnosti se začíná aktivněji bavit se spolkem Zachraňme Floru Olomouc, který se o danou problematiku zajímá dlouhodobě a jehož dobrovolnická aktivita je pro olomoucký veřejný prostor vítaným přínosem. Těšíme se tedy zase na jaře!